Wednesday, August 1, 2012

Archiv: Vážení čtenáři, 10.12.2004 MF plus str. 04 Editorial, Dopisy


všichni pravidelní čtenáři mých úvodníků (tedy manželka, maminka a pan Černý - recepční Mladé fronty) vědí, že se při psaní editorialů často dopouštím prohřešků proti žánru tzv. nezávislé publicistiky. Ani dnes tomu nebude jinak.
Stává se mi totiž poslední dobou zvláštní věc.
Přestává mi být lhostejná politika, a to mě zneklidňuje. Jsem z generace tzv. Husákových dětí, dětství jsem prožil na Ostravsku, které v prostředí „normalizovaného“ Československa tvořilo ostrůvek, jehož „ideologické nivó“ připomínalo atmosféru padesátých let. Měl jsem tak možnost důkladně poznat, jak v praxi funguje marxismus a naučil se upřímně nenávidět komunistickou politiku. Mou pubertu naštěstí proťal listopadový převrat. Za těch patnáct let od revoluce jsem mnohokrát nesouhlasil s rozhodnutími našich politiků a často je kritizoval, dosavadní režim mě však uklidňoval transparentní absencí podobné vůle k moci, která poháněla komunisty mého dětství. Bylo mi prakticky jedno, jestli je u kormidla Klaus nebo Špidla, skousl jsem Zemana a pokud mě nebude nutit poslouchat písně Michala Davida, přežiju i Grosse; chaotická neideologičnost jejich vlády mne nechává chladným. Usedne-li však ve Strakově akademii „věrchuška“ pod vedením Zdeňka Škromacha, který již dnes vyhrožuje spoluprací s komunisty, začnu asi vážně přemýšlet o emigraci. Dlouhodobě neuvěřitelně vysoké volební preference KSČM dostávají se Škromachovou touhou po premiérském křesle charakter nebezpečně realistické věštby. Je omyl domnívat se, že současní komunisté nemají s těmi předlistopadovými nic společného. Stačí si přečíst rozhovor, který pro toto číslo MF Plus vedl kolega David Klimeš s Miroslavem Grebeníčkem. Pan docent na otázky odpovídá téměř doslovnými citacemi z Marxe. A toho já důkladně četl. Vím proto, že marxismus není víra v lepší zítřek podobná původnímu křesťanství, jak soudí ti, kteří tolerují existenci politické strany řídící se ideologií ve jménu níž byly spáchány zločiny příšernější než má na svědomí fašismus. Marxismus není víra, nýbrž systém, pomocí něhož se může neorganizovaná masa stát prostředkem k uzurpování moci jednotlivci takzvané diktatuře proletariátu. Ačkoli nevěřím, že by členská země NATO a EU mohla opět opevnit hranice, představa vlády komunistů, byť prostřednictvím sociální demokracie, mě zneklidňuje natolik, že v kapse mimoděk svírám pas a píšu politicky angažovaný editorial.
Omlouvám se manželce, mamince i panu Černému z recepce, příště snad udržím ona v úvodu zmiňovaná pravidla žánru. Nač stahovat kalhoty, když brod (ergo volby) jsou ještě daleko, že? Za týden na shledanou se těší 

No comments: