Wednesday, August 1, 2012

Archiv: České pivo a česká identita. To nejlepší, co máme? 1.7.2005 MF plus str. 04 Editorial_


Milí pivaři, drazí abstinenti, čtenáři MF plus, První prázdninové Plusko, které si mnozí z vás přibalí na dovolenou, jsme se rozhodli věnovat tématu veskrze národnímu. Hrabalovy Postřižiny, které jsme k časopisu přidali jako dárek, lze chápat jako metaforu vývoje naší suverenity.
Zatímco je název Czech Republic pro okolní svět prázdným pojmem, objednáte-li si v baru od Aljašky po Zimbabwe Czech Beer (slovy reklamy „to nejlepší, co máme"), nezaváhá obsluha ani vteřinu. Pokusili jsme se odpovědět na otázku, co vlastně to české pivo ergo česká identita je.
Zajímali jsme se o definici českého piva jako produktu, který ve většině „vaří"' nadnárodní holdingy. Vedle reportáže, kterou z Nymburka -dějiště Postřižin, přivezla Lenka Soukupová, se prostředím malých pivovarů, v nichž ještě české pivo-identita vzniká, zabývá Ivan Verner.
Dějinné pozadí české pivní tradice a její vztah k národnímu obrození pro MF Plus odhaluje historik Jiří Rak. Při zkoumání českých specifik jsme se ovšem nemohli vyhnout ani otázkám, které vyvolává členství národů starého kontinentu v EU, která se vzdává konceptu národního státu. Z hlediska evropské extrémní pravice, jejíž internacionální pospolitost po otevření hranic postrádá racionální jádro, toto téma nahlédl Karel Dolejší. Ačkoli jsme v to už přestávali doufat, vyjádřil se pro MF Plus k tématu české identity ten nejpovolanější - prezident ČR, suverenista a vlastenec Václav Klaus.

Zajímavé čtení přeje a za čtrnáct dní se na shledanou těší Jakub Bielecki, zástupce šéfredaktora MF Plus

No comments: