Wednesday, August 1, 2012

Archiv: S prezidentem NEJEN O PIVU 1.7.2005 MF plus str. 24 Rozhovor s českým vlastencem_


Otázky stavu a vývoje české identity v rámci EU, které jsme se pokusili zodpovědět při přípravě tohoto Pluska, jsem položil i nejhlasitějšímu českému suverenistovi - Václavu Klausovi. Pan prezident žádost o rozhovor přijal a ačkoli se mnou („zcela, ale naprosto zcela") nesouhlasil, na část z nich odpověděl.

* Jste jako ekonom spokojen s marketingem „značky" Česká republika ve světě? Proč místo principu permanentní konkurence komodit nepřijmout bruselskou hru a neprosadit, že europivo bude mít jednou pro vždy český říz?

            To by přece byl čin, který by značku Czech Republic minimálně zrovnoprávnil s českým pivem. Mně není protivný bruselský centralismus z toto důvodu, že by prosazoval jiné věci, než které preferuji já. Já s tímto centralismem nesouhlasím ze zásady. Jsem pro Evropu pestrou, barevnou a nehodlám jí vnucovat žádný unifikovaný oděv, byť by se mi líbil. Přirovnání k pivu není špatné: vždy se raději napiju místního piva z regionálního minipivovaru než neutrálního produktu velké evropské značky bez chuti a bez zápachu.

* Co to vlastně je české pivo? Co to je česká identita? Poté, co se mimo jediné výjimky všechny naše velké pivovary ocitly v rukou nadnárodních holdingů, ztratila produkce našeho piva jedinečnost. Jak se vy jako nekompromisní zastánce národního státu vyrovnáváte se skutečností, že české pivo i český stát jsou konstrukcemi modelovanými dobou? Jak vám chutná české pivo vyráběné v pivovarech vlastněných cizinci z importovaných surovin?

            Nemáte pravdu v tom, že česká piva s novými vlastníky ztratila jedinečnost. Pořád jsou jiná, pořád si s chutí dám Budvar a místo Heinekenu si vždy dám minerálku. Je to jako v umění: nejvíc věhlasu ve světě získala ta tvorba, která měla své kořeny v osobité domácí kultuře, ne ta, ze které čišela touha po světovosti.

* A není Čech spíše jen prázdnou nádobou, podobně jako je české pivo de facto europivem? Jako suverénní stát jsme přeci existovali jen po minoritní část našeho pobytu na území mezi Chebem a Jablunkovem.

            Já, na rozdíl od vás, nemám o české státnosti žádné pochybnosti. Je jasné, že dramatická historie Evropy mnohokrát zasáhla i naše území a že české dějiny dýchaly v zeměpisném i kulturním kontextu. Češství ale není nic vymyšleného, umělého, jinak by nepřežilo tisíc let. Zpochybňuje někdo francouzskou státnost a francouzské zájmy? Karikaturista Slíva tento týden nakreslil hezký obrázek s textem: „Francouzské zájmy chápu, ale české? To bude asi nějaká klausovina." V tom to všechno je.

* Vaše „vlastenectví" mi připadá jako racionální akt šéfa suverénního státu, těžko v něm hledám nacionalistický základ. Nebo je Češství prezidenta republiky skutečně emotivního charakteru i mimo sportovní tribuny?

            Národní cítění je nepochybně emocí. Navíc emocí vysoce pozitivní. To není žádný chladný kalkul. K tradičním hodnotám patří pojmy, jako je patos, hrdost, byť v české tradici mají svou spíše civilnější povahu. Není důvod stydět se za emoce, stydět se za lásku k vlasti. A já k tomu racionálně dodávám, že demokracii se nejlépe daří v tradičním demokratickém státu a ne v umělých nadnárodních konstrukcích.

Pořád si s chutí dám Budvar a místo Heinekenu si vždy dám raději minerálku.    

Češství není nic vymyšleného, nic umělého, jinak by nepřežilo tisíc let.        

Foto autor| ČTK, ilustrace Štěpán Mareš

No comments: