Wednesday, August 1, 2012

Archiv: ŘÍMAN z Frýdku-Místku 22.4.2005 MF plus str. 42 Rozhovor - s Martinem Římanem


S poslancem Martinem Římanem (ODS) jsme se sešli nad dotovanou kávou v jedné z parlamentních restaurací. Jako severomoravští rodáci jsme probrali témata regionální i celostátní, politiku komunální ivrcholnou. Na někdejším ministru dopravy mě zajímala mimo jiné jeho politická cesta z rodného Frýdku do Prahy.       
* Na úvod prosím o drobné upřesnění: jste z Frýdku, nebo z Místku?

Konečně to někdo dokáže oddělit. Těžko říct. Dvacet sedm let jsem žil v Místku, ve Frýdku bydlím už sedmnáct let, takže je obtížné říct, odkud vlastně jsem. Jsem-li Moravan, či Slezan.

* Ptám se nejen z lokálně patriotických důvodů, ale i v souvislosti s vaším někdejším angažmá ve funkci ministra dopravy. Na mém rodném Karvinsku jsou absolventi autoškol kromě jiného tradičně vybavování i pravidlem "vyhni se frýdecké espézetce". Jaký jste řidič?

U nás se naopak říká "vyhni se karvinské značce". Ročně najezdím šedesát tisíc kilometrů, a to zejména na trase Frýdek-Praha, takže na dálnici znám každý výmol. A každý radar. Mám 50% bonus, tak na tom s řízením asi nejsem tak špatně.

* Výborně, a jak se vám jezdí na úseku Olomouc-Český Těšín?

Ve srovnání s jinými trasami v republice není tato cesta zase tak špatná. Důvodem problémů je příliš vysoká intenzita dopravy, tvoří se tam zácpy a bouračky. Ale to je problém celého hlavního tahu napříč republikou, z Prahy až do Ostravy.

* Neměla by těmto problémům zamezit výstavba plánované dálnice na Ostravu?

Pak se to změní na trase Lipník nad BečvouOstrava, respektive Český Těšín, tím, že na těchto 70 kilometrech vzniknou namísto dnešní jedné dvě kapacitní komunikace. Na zbytku té trasy, zejména v úseku Brno-Praha, se stavbou tohoto úseku samozřejmě nezmění vůbec nic.

* Když jedu z Prahy domů, trvá mi to ve všední do Brna dvě hodiny, cesta z Brna do Ostravy často téměř dvojnásobek.

Tak to nevím, jak jezdíte! Zejména v pátky si po projetí Brna říkám, že to nejhorší, míním zácpy, mám za sebou. Intenzita dopravy mezi Prahou a Brnem je, sice ne o mnoho, ale vyšší než na trase Brno-Ostrava.

* Když už jsme v tom Frýdku. Dlouho jste působil v komunální politice, tuším, že počátkem devadesátých let jste byl na radnici za Občanské fórum...Proč OF?

Jistě, teoreticky jsem mohl volit mezi stranami Národní fronty a OF. Ovšem OF bylo nositelem revoluce, změny, která mne oslovovala.

* Před rokem 1989 jste se živil jako běžný, bezpartijní civilista...

Jistě, byl jsem běžný civilista...

* Jak člověka, který se politicky neangažuje, napadne stát se činným politikem?

Tak já jsem k tomu měl asi vždycky tendenci. Když jsme na vysoké škole vedli politické diskuse, většinou všichni usnuli, já jediný jsem zůstal vzhůru. Komunisti mě nesmírně iritovali. Na té vysoké škole to ještě šlo vydržet - byla to uzavřená komunita lidí, kteří se vzájemně znali, mluvili mezi sebou otevřeně... Bylo to prostě něco jiného než je normální život. Když jsem pak v roce 1986 nastoupil do práce, najednou jsem si ten režim uvědomil v plné hrůze a ty tři roky do devětaosmdesátého byla z psychického hlediska asi nejhorší léta mého života. Takže, když začala revoluce, tak jsem na to náměstí samozřejmě utíkal. A pak už se to vezlo. Člověk pak asi někde něco řekl, tak ho zvolili do nějakých funkcí v Občanském fóru...
Já jsem se tomu dlouho bránil. Spousta kolegů, kteří zdaleka nebyli tak aktivní v revoluci ani v OF odešlo například do České národní rady, byli kooptováni do různých Národních výborů. Pak jsem ale zjistil že to nejde skloubit. Takže jsem v roce 1990 kandidoval v komunálních volbách a tak to celé vzniklo.

* V jednom ze svých projevů jste zmiňoval rozpaky, s nimiž jste na počátku své politické kariéry vnímal rozpad Občanského fóra.

Samozřejmě to byl velký zásek v politickém životě, který pro mě přišel asi příliš brzy. Pracoval jsem tehdy na komunální úrovni, do Prahy daleko a my jsme v rámci toho našeho OF na okrese nepociťovali jakýkoli ideový či komunikační problém. Ten existoval na centrální úrovni. My jsem nutnost rozdělení nechápali. Byl to pro nás nepochopitelný krok, který přišel jako deus ex machina, jakoby z nebe, bez nějakého vnitřního důvodu.

* Takže komunální politika na Frýdecku byla tehdy dílem entuziastů, kteří nepociťovali vzájemné ideové rozdíly?

Samozřejmě že existovaly stranické mantinely, samozřejmě, že jsme po těch komunálních volbách tvrdě vyjednávali o obsazení radnice mezi námi, lidovci, komunisty nebo moravisty. Občanské fórum se na této úrovni cítilo jako jeden subjekt, ne jako heterogenní sbírka úplně rozdílných proudů.

* V projevu, který jste v roce 1999 přednesl na kongresu ODS, se ale velmi tvrdě vyhraňujete vůči tzv. hradnímu křídlu, které v podstatě udržovalo ideu "nepolitické politiky OF" v našem parlamentním systému. Vy jste naopak plédoval pro liberálně konzervativní ideologii své strany...

Vy se v tom snažíte najít nějaký rozpor, ale...

* Nehledám rozpor, zajímá mě, co člověka přiměje nazřít sama sebe jako osobu, která je schopna zastupovat voliče a jejich zájmy.

Ten rozpor tam není, protože je mezi tím propast osmi nebo devíti let... Když jsme v roce 1990 volili v Hostivaři Václava Klause předsedou OF, volili jsme ho jako předsedu strany Občanské fórum. A z našeho pohledu se tato strana na jaře roku 1991 rozdělila. S tím že já, a ve Frýdku-Místku 95 % osazenstva OF přestoupilo do ODS. Někteří přestoupili do Občanského hnutí, nebo jak se to jmenovalo, jiní možná někam jinak. Já jsem vnímal OF jako zárodek takové catch all party. Tohle nevyšlo, protože v centru byly mocné síly, které si to takhle nepředstavovaly. Na hostivařském sněmu OF stála na jedné straně skupina Václava Klause, na druhé kruh kolem Dienstbiera, Rychetského a těchto lidí.
...pokračování na straně 44

* Já skutečně nehledám za každou cenu konflikt. Chci jen pochopit, jak se takový homo politicus vyvíjí. Nevidím politika primárně jako škodnou.

            To je dobře, politik je totiž v jádru normální člověk. A proč se lidi chtějí stát politiky... já nevím. Za sebe mohu říct, že je to asi tím, že mě to baví. Mě ten veřejný prostor prostě zajímá. Jsem sice vystudovaný technik, ale ty procesy, které probíhají ve společnosti mě zajímají více než procesy, které probíhají řekněme ve hmotě.

* Co vás po rozpadu OF přimělo vstoupit právě do ODS?

            Na té centrální úrovni, v rámci centrální politiky reforem jsme rozpad fóra chápali. Moje myšlenková pozice byla naprosto jasná a ta volba směřování k ODS byla také jednoznačná. Bylo mi devětadvacet a nedocházelo mi, že většina lidí, kteří po rozdělení Občanského fóra zůstali vně ODS, jsou bývalí komunisté s přívlastkem. To jsem před tím nechápal.

* Můžete označit nějaký "break point" komunální fáze svého politického života?

            Za dobu, kdy jsem byl na radnici, považuji za takový bod pohled na frýdecké náměstí. To bylo komunisty určeno k demolici. My jsme měli štěstí, že šlo vesměs o konfiskáty na základě Benešových dekretů, protože Frýdek byl dříve víceméně německo-židovský. Tak jsme to prostě rozprodali. Nebylo to jednoduché, ale od roku 2000 je to náměstí nádherné -to považuji za nejhmatatelnější úspěch toho období. A považuji to i za takový pravicový úspěch, protože ty betonové pomníky za peníze daňových poplatníků, které má dnes mnoho politiků ve zvyku si stavět - to jsou takové levicové pomníky.

* Když jsme u toho světonázoru, kde jste vzal to své sveřepé pravičáctví zrovna na severní Moravě, baště komunistů? Nebylo by logičtější zvolit levicovou partaj?

            To je pohled z roku 2005. Z této postklausovské či postsarajevské doby. Za prvé v těch letech bylo Občanské fórum a následně ODS na Severní Moravě dost suverénní hráč. Za druhé úvaha, že by si člověk volil politickou stranu podle toho, kudy vede jednodušší cesta... Několik takových lidí samozřejmě znám, několik i na nekomunální, této úrovni. Ale to bych raději zkoumal tu hmotu. Můj děda byl mlynář, živnostník, dědeček z otcovy strany měl v Ostravě dílnu, kde provozoval černé řemeslo, naše rodina se prostě živila jako osoby samostatně výdělečně činné.

* Vraťme se k dálnici. Byl jste velkým kritikem zejména Špidlovy vlády ve věci výstavby D47. Jaký váš současný postoj k této věci?

            Špidlovy ani tak ne, Zemanovy. To má dlouhý vývoj. Ten tlak na stavbu tady byl hned po revoluci, a to z Ostravy. Koncentroval se ale na výstavbu dálnice kolem Ostravy, což nebylo příliš logické. My jsme potřebovali vytvořit tah Brno-Ostrava jako souvislý. Kvůli tomu jsem byl kritizován za snahu postavit, co dneska už stojí a dobře slouží zejména Ostravanům a lidem ze severní Moravy. Považuji tak trošku i za svoji zásluhu z ministerských dob, že dneska stojí těch 30 km dálnice z Olomouce do Lipníka. To byl tehdy ten nejhorší úsek, který bylo nutno řešit. Mě samozřejmě obviňovali, že propaguji tuto variantu, protože jsem z Frýdku. Což je nesmysl. Druhá etapa přišla se Zemanem, který to vzal jako politické zadání. Když kandidoval, slíbil Ostravě dálnici. Někdo mu dohodil izraelskou firmu a potom se rozjela válka, protože ta nabídka, jak ji vláda schválila, byla zlodějna. To, že Špidlova vláda vypověděla smlouvu s Izraelci, bylo jedině správné, i když bylo podivné, že v předchozí vládě bylo mnoho stejných ministrů, včetně Špidly. No a dneska se dálnice staví a je v pořádku.

* Mate mě skutečnost, že v době, kdy Zeman jezdil do Ostravy klepat kladívkem na základní kámen D47, byla ODS k ČSSD ve "smluvně opozičním vztahu". Proč jste realizaci toho projektu nezabránili?

            Kdybyste si dal tu práci a pročetl si má tehdejší stanoviska jako stínového ministra dopravy, tedy oficiální stanoviska ODS, zjistil byste, že jsem proti tomu vystupoval. Ale opoziční smlouva byla a dodnes je ráda zpodobňována jako dohoda o postech, korytech a podobně a tento příklad dokazuje, že ta vláda si dělala do značné míry, co chtěla. Vláda tu zakázku schválila bez požehnání parlamentu a pokud to nemělo být důvodem pro úplné vypovězení opoziční smlouvy, tak jsme s tím nemohli nic dělat.

* Skutečně na to Zeman nepotřeboval souhlas parlamentu? Vybavuji si jednu z vašich interpelací na ministerského předsedu Vladimíra Špidlu, v níž se ho ptáte, jak je možné, že vláda tento problém rozhoduje sama, srovnával jste to s parlamentním schvalováním nákupu zimních sypačů...

            Skutečně to tak bylo. Do sněmovny jsem byl zvolen až v době Špidlovy vlády, která přišla s tím, že tu smlouvu vypoví. Já jsem hned poté, co jsem usedl v parlamentu, předložil novelu zákona, který prošel hlasováním, podle něhož se tyto věci musejí schvalovat parlamentem.

* Další otázka, která zasahuje vysokou politiku, je shodou okolností také regionální. Jaký je váš postoj k problému budování bohumínského železničního uzlu? Polští politici, včetně prezidenta Kwaśniewského, dávají hlasitě najevo, že nemají nejmenší zájem podporovat stavbu překladiště na českém území.

            To myslíte tu další Zemanovu bláznivinu s tím prodloužením trati z Katowic? Nechci dělat chytrého, ale myslím, že by se také dalo najít, že jsem od počátku říkal, že jde o nesmyslný, megalomanský nápad, mimochodem z dílny společnosti příbuzné té, která se angažovala v projektu dálnice D47.

* Skutečně?

            Ano. V lecčem to svědčí o Zemanovi, že se nechal nachytat na projekty, jako byla ta dálnice nebo ten bohumínský uzel. On je evidentně člověk, který moc techno-ekonomicky nepřemýšlí, on je opravdu ten, jak se říkalo o Mečiarovi, politik animal, který to vnímá jako: přibiju zlatý hřeb, a tak ukážu Severomoravanům, jak na ně myslím. Jestli to je reálné, mne už nezajímá.

Foto popis| ZEMAN MOC TECHNO-EKONOMICKY NEPŘEMÝŠLÍ - je politik animal a vnímá to jako: přibiju zlatý hřeb, ukážu Severomoravanům, jak na ně myslím
Foto autor| Foto: ČTK

Foto autor| Foto: ČTK 

No comments: