Wednesday, August 1, 2012

Archiv: OD VAGÍNY K HUSOVI 1.7.2005 MF plus str. 44 Rozhovor s režisérkou o kacířství_


čili vysoká hra emocí Ireny Žantovské

Když jsem minulou sobotu dorazil na místo rozhovoru s režisérkou Scénického oratoria Jan Hus, byl jsem v rozpoložení adekvátně kacířském. Měl jsem tříhodinové zpoždění, před momentem jsem zaplatil odpustek za rychlou jízdu policejní hlídce a ve vratech se rýsovala medvědí postava režisérčina manžela jako ztělesněná výčitka.

* Vy nejste právě nejtypičtějším příkladem režisérky. Vedle absolutoria DÁMU jste inženýrkou ekonomie. Ve Viole inscenujete děvčátkovsky křehkou poezii Václava Hraběte, jehož milenci maximálně „příšerně zválejí trávu", abyste s týmž zápalem zrežírovala Vagina Monology Evě Enslerové, v rámci nichž nutíte publikum vyslovit nahlas slovo „kunda". Jak vlastně chápete divadelní práci?

            Mé poslední čtyři režie jsou v podstatě publicistické útvary. Je to takový crossover, což v dnešní době není úplně běžné. Vagína Monology za sebou nicméně mají asi 200 repríz a byly nominovány na Cenu Alfreda Radoka.    

* Jako by se ve vás šťastně sešel střízlivý empirik s nenapravitelným snivcem, podali si ruce a vytvořili prototyp ideálního divadelníka -režiséra a producenta v jedné osobě. Jste Blíženec?

            Panna... Ačkoli kvituji, že některé naše umělecké školy začínají role produkčního i režiséra spojovat v jediném oboru a snaží se přestat oddělovat ekonomický pohled na realizaci inscenací, sama si producentem nejsem. Od roku 1993 jsem na volné noze a mimo práce pro Národní divadlo se pohybuji výhradně v soukromých produkcích, které nejsou zaštítěny státem ani nějakým grantovým systémem. Moje práce je proto jiná, než jakou zná režisér klasického dotovaného divadla. Existují zde samozřejmě jiná kritéria na úspěšnost té které inscenace. A režisér je proto mnohem blíže realitě.

* Vaším posledním zaměstnavetalem bylo tuším Divadlo F. X. Saldy. Odchodem z perspektivní pozice šéfky činohry jste se jako režisérka vzdala výhod stabilního hereckého souboru i teplého místa a začala kočovat po republice. Kočující režisér... to nebyl ideální stav ani za obrození.

            Nemohu říct, že jsem opustila kamenná divadla pro jejich charakter. Byla to pro mne naopak cenná škola. Pokud člověk chce, má mnoho režijních příležitostí a toho jsem využívala. Rok jsem šéfovala v Liberci a pak, v podstatě do narození prvního dítěte, poctivě objížděla štace po celé republice. Dělalo to až takových pět šest režií do roka. Život, respektive upoutání k Praze, mě přinutilo hledat jiné možnosti a formy realizace.

* Míníte seberealizaci, nebo způsob inscenace dramatu?

            Musela jsem se sama učit hledat náměty. To byla zajímavé, protože v kamenném divadle v podstatě čekáte, až za vámi někdo přijde se zajímavou nabídkou. Na volné noze musíte vyhledávat náměty sám a navíc musíte přijít na něco, co by bylo šarmantní adekvátně vašemu vkusu a zároveň dostatečně sexy pro diváka. Pak musíte běhat za producenty a přesvědčovat je o kvalitě své látky, což je oproti práci ve stálém angažmá nesporný kvalitativní posun.

* Co vás vlastně na divadle láká? Tvoříte z potřeby vyprávět, sdělovat? Věříte-li na Freuda -uspokojovat své ego distribucí vnitřního světa prostřednictvím diváků? Říkáte, že volíte náměty tak, aby konvenovaly publiku...

            Ne, hledám témata, která by vedle mě samotné vyhovovala i divákům.

* Nakolik je pro vás podstatný způsob vyprávění, tedy vlastní forma inscenace?

            Vyprávět příběhy je pro mě velmi podstatné. Já dokonce, protože jsem žena, nesděluji na rozdíl od mužů filozofické příběhy, ale příběhy rodinné a silně emotivně vypjaté. Mě opravdu zajímá divadlo emocí, divadlo, které hovoří o základních, archetypálních zkušenostech a o dynamice lidských vztahů.

* Je zvláštní slyšet režiséra, líčícího motivy umělecké tvorby, respektive její technologie, z výsostně materialistických pozic inženýra ekonomie. Subjekt-objektívní interakce jako proces produkující emoce../. Je i podstata toho režiséra uvnitř vás strukturalistícká? Odevzdáváte divákům story dramatu en bloc, nebo vás naopak zajímá kolizní potenciál dramatu a diváky pouštíte z divadla s nadějí na katarzi?

            V mém případě hraje významnou roli potřeba vyprávět příběhy, myslím, že jste užil slova posedlost...

* Nemyslím, ale to slovo tu nepochybně visí...

            Musíte být posedlí, protože vyprávíte nejen těm, co vás poslouchají, ale musíte se snažit vnutit svou story i těm, které váš příběh tolik nezajímá.

* Chápete tedy emoce nejen jako stavební prvek příběhu.

            Ano, mé emoce nejsou racionální, jde o sdílený pocit.... Moje divadlo pracuje s postavou, s její psychikou. A to i v těch crossoverových žánrech. To je případ projektu České sekretářky, který jsem dělala pro Národní divadlo. Z hlediska žánru jsme to nazvali „písničkál", protože jde o představení složené ze samých známých hitů, které divák vlastně znova objevuje v novém kontextu. Protože šlo původně o německé představení, postavené pochopitelně na tamních reáliích, vstoupila jsem po dohodě s autorem do textu a vyměnila víc než polovinu písniček, připsala postavu i nové situace. České sekretářky, nastudované původně pro Divadlo Kolowrat se pro velký divácký úspěch přestěhovaly do Stavovského divadla. To samozřejmě považuji za svůj velký úspěch, jde zároveň o hru, která v Národním divadle dosáhla fenomenálního úspěchu, protože se odehrálo sto repríz.

* To je nepochybně satisfakce. Zejména na pódiu národní institutuce, která divadlu úřaduje a návštěvnost nepatří mezi kritéria pro posuzování kvality repertoáru. Jakým způsobem lze přitáhnout diváky, aniž by bylo nutné podbízet se?

            Emoce, s nimiž jako režisérka pracuji, se snažím nepřipravovat. Nechápu svou hru emocí jako past, rozhodně s nimi nekalkuluji jako dryáčník. Samozřejmě, že jsem člověk, který o své práci přemýšlí i z teoretického hlediska, a vím, jaké prostředky použít k vyvolání kýženého efektu. Skládám mozaiku z jednotlivých figur, mezi nimiž jistě naleznete i klišé, nepoužívám je ale prvoplánové, jsou prostředkem k vyvolání efektu, který zkrátka vypočítat nelze.

* Tak jste ostatně pojala inscenaci úspěšných Vagina Monologů.

            Diváci, kteří Vagína Monology znali z New Yorku či Londýna, byli překvapeni, že se v Praze během představení bavili. Ono to není o podbízení, v tomto konkrétním případě šlo o můj způsob, jak se s tímto vážným tématem vyrovnat. Není totiž jednoduché mluvit upřímně o vnitřním světě. Samozřejmě, že když jdete v odhalování své intimity příliš hluboko, máte tendenci použít filtr. Pokud se však v takovém případě izoluji od tématu, není to kalkul -vychází to ze mě přirozeně. Ostatně se prakticky nevěnuji takzvaně komerčním žánrům. Nedělám muzikály... neumím spočítat věci na efekt. Nedokážu dokonce zrežírovat deko vačku, musí ji vždycky udělat někdo jiný, zinscenovat ji správně, profesionálně, tak, aby se divákům dobře tleskalo, já neumím.

* Takže Scénické oratorium Jan Hus, jehož premiéra proběhne příští úterý v pleném Staroměstského náměstí, je premiérou i pro vás. Jak se režisérce s niterným přístupem k tvorbě pracuje s žánrem určeným masovému diváku?

            Richard Pachman, který je autorem hudby i libreta, oratorium psal z vnitřní potřeby, na základě duchovní zkušenosti, která jej přiměla zabývat se postavou Jana Husa. Vzhledem k tomu, že provedení oratoria je motivováno výročím Husovy smrti, a nemá tedy primárně komerční charakter, nemusím jej divákům vnucovat prostřednictvím vykalkulovaných efektů. Charakter představení je pro mě samozřejmě výzva, vedle specifik produkce v otevřeném prostoru jsem se například musela popasovat s partiturou, učit se počítat takty a podobně.

* Hodláte i v případě takto monumentálního projektu, navíc pietnflio charakteru, diváky konfrontovat s vypjatými emocemi? Lze v tomto případě vůbec riskovat použitím takto nevypočitatelných inscenačních prostředků?

            Zda je to možné, nevím, ještě neproběhla ani generálka, každopádně to risknu. Na Staroměstském náměstí do představení vstoupí cizí element -konkrétně improvizovaný sbor členů Československé církve husitské z celé republiky. Jejich zpěv by měl představení postavené na popově aranžované hudbě autentizovat. Jsem zvědavá, co to s diváky udělá.

* To i já. Mimochodem, skutečně jste se vzdala použití vizuálně vděčných efektů? V případě takovéto monstrakce by nemusely působit prvoplánově a nepatřičně.

            Přijďte a uvidíte. Husův příběh se přece uzavírá jedním velmi efektním obrazem.

* Chcete říct, že na Staromáku zrekonstruujete kostnické autodafé?

            Jste zvědavý? To je v pořádku, hra emocí začala...

Emoce se snažím nepřipravovat. Nechápu hru emocí jako past, rozhodně s nimi nekalkuluji jako dryáčník. l klišé jsou prostředkem vyvolání efektu     

***

IRENA ŽANTOVSKÁ - REŽISÉRKA                                                                               

V roce 1987 absolvovala obor ekonomika na Vysoké škole chemicko-technologické. Pak se rozhodla splnit si dávný sen: obor divadelní a rozhlasová režie na DÁMU absolvovala v roce 1992. V letech 1991- 1992 fungovala jako ředitelka činohry v divadle F. X. Saldy v Liberci, od té doby pracuje bez stálého angažmá. Od roku 1993 je ing. Žantovská členkou umělecké rady poetické vinárny Viola. V roce 2003 byla  nominována na cenu Alfréda Radoka roku 2002 za Vagina monology, uvedené v Nosticově divadle. V letech 1998 -2000 učila na Soukromé herecké škole Praha, od roku 2001 přednáší na Vysoké škole J. A. Komenského Praha, specializuje se na obor rétorika a komunikace. Pátého července bude Staroměstské náměstí v Praze svědkem její zatím poslední režie - Scénického oratoria Mistr Jan Hus.                    

Divadelní režie: Divadlo Řeznická, Praha: L. Petruševská - Láska, Byt kolombíny (1990), Národní divadlo Ostrava: W. Saroyan - Jim Dandy (1992), Divadlo F. X. Saldy, Liberec: A. Camus - Nedorozumění (1994), Moravské divadlo, Olomouc: R. Sheridan - Škola pomluv (1995), Divadlo Karlovy Vary: W. Gibson - Dva na houpačce (1997), Západočeské divadlo. Cheb: Euripides - Orestes (1998), Národní divadlo Praha: A. Strindberg - Tanec Smrti (1993), F. Witterbrink - České sekretářky (2001 - Divadlo Kolowrat, 2003 - Stavovské divadlo), Nosticovo divadlo, Praha: E. Enslerová - Vagina monology (2002), Mistr Jan Hus (2005).

Foto popis|
Foto autor| Luboš Wišniewski 

No comments: